• Optimal Planet
    • Over ons
    • Wetenschappelijke onderbouwing
    • Workshops visie en strategie
    • Optimal Scans producten
  • Optimal SCANS
    • Inloggen Optimal Scans
    • Concreet en meetbaar
    • Meten en vergelijken
    • Monitoring en analyse
    • Optimal SDG Scan bedrijven
    • Optimal SDG Scan Gemeenten
    • Scan Circulair Organiseren
    • Optimal GWW Scan
  • GSES
  • voor (semi) overheid
    • Betere inbedding van duurzaamheid in uw organisatie
    • Inkoop en aanbesteding
  • voor Bedrijven
  • Portfolio
    • Projectportfolio
    • Testimonials van klanten en hun leveranciers
    • Ontwikkelpartners
  • blog

Emissie-eisen, waarom ook al weer?

16 december 2020 By reinier Reageer

Opdrachtgevers in de publieke sector schrijven meestal emissie-eisen voor aan transportmiddelen en machines. Maar waarom ook al weer precies, en waar komt het beleid om emissie-eisen te hanteren eigenlijk vandaan?

Daar geeft dit artikeltje antwoord op. En…er is ook concreet advies voor het stellen van realistische eisen waar ook kleinere bedrijven aan kunnen voldoen.

Internationale, Europese en nationale basis

De emissie-eisen die gemeenten meestal stellen zijn afkomstig uit het internationale Gothenburg Protocol en Europese Emissieplafonds (National Emission Ceilings Directive). De VNG en het IPO pleitten in 2014 voor aanscherping van de emissie-eisen van andere mobiele bronnen: “De hieronder vallende binnenvaart, maar ook mobiele machines gebruikt door de bouwsector en de industrie leveren een aanzienlijke bijdrage aan de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen. VNG en IPO roepen op tot bronmaatregelen ter reductie van uitstoot van deeltjes en NOx.”.

Noodzaak voor Nederland

Onze grote steden zitten voor kankerverwekkend fijnstof (PM10) vrij dicht bij de norm die Nederland hanteert en bóven de norm van de Wereldgezondheidsorgansiatie (20 microgram). Bijzonder aan Nederland is dat deze hoge niveaus niet alleen in de steden optreden, maar op heel veel plekken in half Nederland (zie hieronder). Er is dus echt noodzaak hier aandacht aan te geven.

Gelukkig zijn we goed bezig want de concentraties dalen al decennia, dankzij het beleid van onze overheden!

Emissie-eisen en MVI

Het bij inkoop voorschrijven van de eisen is een internationaal, Europees, nationaal, provinciaal en gemeentelijk breed gedragen manier om de luchtkwaliteit in Nederland (die op veel plekken slecht is) te verbeteren. Een aspect van MVI is milieu en daar is luchtkwaliteit een belangrijk onderdeel van. Emissie-eisen (bijv. minimaal Euro 6) zijn daar hét middel voor.

MVI is echter breder dan luchtkwaliteit. Het gaat óók om verkleinen van gebruik van grondstoffen en het bieden van kansen aan kleinere bedrijven. Dat pleit juist voor sturen op langdurig gebruik van materieel, zodat er minder nieuw geproduceerd hoeft te worden en kleinere bedrijven het qua investeringen bij kunnen benen.

Advies

Stuur als inkoper op een optimum tussen emissies en gebruiksduur, en maak hierbij onderscheid tussen lagere en hogere vermogens:

  • Voor de lagere vermogens (<300kW) kan het beste gestuurd worden op een hoge emissienorm (eis nu minimaal Euro 6/Stage 4). Eis maximaal één emissieklasse lager dan wat nieuw op de markt is.
  • Voor hogere vermogens (>300W), die een grotere investering vragen, kan beter gestuurd worden op economische levensduur, waarbij maximaal twee emissieklassen lager toegelaten mag worden dan wat nieuw op de markt komt (nu stage 5), dus stage 3B (Euro 5) kan nu nog worden toegelaten. Bij hogere vermogens is het verschil in schadelijke uitstoot tussen stage 3b en stage 4 erg klein. Algemeen: Eis maximaal twee emissieklassen lager dan wat nieuw op de markt komt, dus het advies is om minimaal stage 4 te gaan eisen als stage 6 op de markt komt.

 

Vragen of opmerkingen? U weet ons te vinden!

 

 

 

 

Categorie: Kennisdeling en White papers

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vijf redenen om Optimal SCANS te gebruiken:

1. Bewezen effectief en gebruiksvriendelijk

2. Maakt duurzaam en circulair meetbaar

3. Aanpasbaar aan uw prioriteiten

4. Complete dekking van duurzaam en circulair

5. Onderbouwd met wetenschap, ISO normen en SDGs

Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief

Snelmenu voor onze artikelen

Contact: Dr. Reinier de Nooij
Telefoon: 0638007327
E-mail: r.denooij@optimalplanet.nl

Postadres:
Meander 17
6681 TA Bemmel

KvK: 09180941
Bankrekeningnummer: NL49RABO0114849307
Privacybeleid

Copyright © 2022 · optimalplanet-theme on Genesis Framework · WordPress · Log in